Od października w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny, który stawia przed sektorem handlu nowe wyzwania. Czy branża jest na to gotowa? O praktycznych aspektach wdrażania systemów kaucyjnych, roli butelkomatów oraz nadchodzących regulacjach środowiskowych opowiada Agata Ryś, Członek Zarządu Grupy Interzero w Polsce.
1 października tego roku wejdzie w życie system kaucyjny, który nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Jak do wdrożenia systemu przygotowują się placówki handlowe?
Obowiązek zbiórki opakowań objętych kaucją spoczywa wyłącznie na sklepach o powierzchni przekraczającej 200 mkw., podczas gdy mniejsze jednostki handlowe mogą przystąpić do systemu dobrowolnie. Choć zbliża się termin wejścia w życie przepisów, większość sektora handlowego nadal analizuje różne scenariusze. Nie ma w tym nic zaskakującego, gdyż system miał być finansowany przez podmioty wprowadzające na rynek produkty, których opakowania będą podlegać zbiórce. Tymczasem tegoroczny poziom opłaty produktowej za niewywiązanie się z obowiązku wynosi 10 gr/kg, co nie skłania przedsiębiorców do działania. W przyszłym roku stawka dla firm, które nie przystąpią do systemu kaucyjnego, wzrośnie aż trzydziestokrotnie – do 3 zł/kg – i wówczas biznes odczuje presję kosztową. Na razie wiele firm zwleka z decyzją. Gotowe lub zaawansowane w przygotowaniach są natomiast sieci handlowe z doświadczeniem w systemach kaucyjnych, takie jak Aldi, Kaufland czy Lidl, które inwestują w zbiórkę automatyczną z wykorzystaniem butelkomatów. Przewiduję jednak, że w Polsce dużą popularnością będzie cieszyć się również zbiórka manualna.
Jakie są zalety i ograniczenia zbiórki manualnej w porównaniu z automatyczną?
W krótkoterminowej perspektywie zbiórka manualna jest tańsza. Jednak jej ograniczenia szybko się ujawniają – wyższe są koszty obsługi i transportu, ponieważ opakowania muszą być przewożone w całości. Butelkomaty – takie jak te produkowane przez firmę Sielaff, której jesteśmy wyłącznym dystrybutorem w Polsce – zmniejszają objętość odpadów pochodzących z plastiku i aluminium. Urządzenia te są praktycznie niezawodne – mogą działać ponad 10 lat – oraz inteligentne, ponieważ gromadzą dane o zebranych opakowaniach, co znacząco ułatwia zarządzanie gospodarką odpadami. W dłuższej perspektywie stanowią znacznie lepszy wybór niż zbiórka manualna.
W jakim formacie sklepów najczęściej instalowane są recyklomaty?
Obecnie butelkomaty są instalowane głównie w sklepach zobowiązanych do prowadzenia zbiórki. Zapewniamy im maszyny, w tym wielomodułowe urządzenia, dostosowane do warunków lokalowych oraz ilości zbieranych opakowań. Właściciele mniejszych sklepów zdają sobie jednak sprawę, że możliwość zwrotu opakowań będzie przyciągać klientów, dlatego rozważają wejście do systemu kaucyjnego. W ich przypadku najlepiej sprawdzą się kompaktowe urządzenia wielkości lodówki – np. Sielaff SiCompact ECO, który przyjmuje butelki PET i puszki aluminiowe oraz mieści około 600 opakowań. Większy model – SiCompact ECO M – o podstawie o wymiarach półtorej europalety, obsługuje dodatkowo szkło.
Co wyróżnia recyklomaty oferowane przez Interzero?
Nasze butelkomaty to sprawdzone urządzenia renomowanego producenta Sielaff. Wyposażone w kamerę 360°, błyskawicznie rozpoznają produkty i przyjmują do 60 opakowań na minutę. Każde z nich jest rejestrowane w systemie, do którego dostęp mają upoważnieni pracownicy sklepu. Następnie puszki i butelki PET są zgniatane i cięte, aby zajmowały jak najmniej miejsca. Zastosowane mechanizmy zabezpieczające praktycznie eliminują ryzyko nadużyć. Urządzenia są wygodne w obsłudze – wlot znajduje się na takiej wysokości, że mogą z niego korzystać również dzieci – i zostały wyposażone w moduł do obsługi kart, np. lojalnościowych. Interzero zapewnia także pełen serwis oraz logistykę – zarówno w trybie ciągłym, jak i doraźnym. Na życzenie klienta przygotowujemy również spersonalizowaną oprawę graficzną butelkomatu, np. w kolorystyce spójnej z identyfikacją wizualną sklepu.
Jakie są plany rozwoju Interzero na najbliższe lata i w jakim kierunku podąża firma?
Naszym celem jest pełna integracja usług w zakresie gospodarki odpadami i zamykania obiegów tak, aby przedsiębiorcy mogli wypełniać obowiązki środowiskowe w jednym miejscu. Nieustannie się rozwijamy. Pracujemy nad instalowaniem butelkomatów na zewnątrz sklepów. Rozbudowujemy funkcjonalności Platformy Odpadowej Interzero – autorskiego systemu zarządzania odpadami, dostępnego również z poziomu smartfona. Platforma upraszcza działania w BDO i generuje raporty zbiorcze, co jest szczególnie cenione przez firmy działające w wielu lokalizacjach. Przygotowujemy również klientów do nadchodzących regulacji, takich jak ROP dla tekstyliów i mebli czy PPWR. Równolegle otwieramy kolejne biura w Europie, aby wspierać przedsiębiorców m.in. w ustanawianiu autoryzowanych przedstawicieli realizujących obowiązki, wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Podsumowując: z Interzero zrealizujesz obowiązki środowiskowe i wdrożysz nowoczesne rozwiązania wspierające gospodarkę odpadami.
W tegorocznym raporcie EFL „Pod lupą” 69% właścicieli...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.